JAARVERSLAG 2022 PROBUS I OOSTERBEEK

Inleiding

Het ritme van de bijeenkomsten was,  na het goeddeels uitdoven van de COVID – epidemie, in dit verslagjaar weer als vanouds: maandelijks konden de reguliere vergaderingen, inclusief lezingen, in restaurant Campman in Renkum worden gehouden. En – eveneens doorgaans maandelijks – konden de Probusborrels in De (K?)Oude Herberg  in Oosterbeek weer doorgang vinden.

Het heeft er alle schijn van dat de opluchting daarover onder de leden aanzienlijk was: de opkomst bij de vergaderingen was groot, voor die Probusborrels bleek mutatis mutandis hetzelfde te gelden.

In het verslagjaar wijzigde de samenstelling van het bestuur. De voorzitter, Jan van Hoeve, heeft vijf jaar deel uitgemaakt van het bestuur. Dat was (vanwege de coronaperiode noodgedwongen), twee jaar meer dan de reglementair vastgestelde termijn van drie jaar. Hij trad daarom af en gaf, na goedkeuring van de vergadering, de hamer door aan Jaap Mulder.

Jan krijgt voor zijn lange diensttijd waarderende afscheidswoorden van de beide andere bestuursleden en zowel passend geschenk voor hemzelf als een bos bloemen voor zijn vrouw Henny.

Ook de secretaris, Hendrik Jan Nieuwenhuis, had zijn officiële termijn van drie jaar uitgediend. Het bestuur stelde voor om, omwille van de bestuurlijke continuïteit, die termijn met een jaar te verlengen; de leden gingen met dit voorstel akkoord.

Personalia

In het verslagjaar zijn twee van onze leden overleden.

Als eerste, op 14 oktober 2022, Gerrit van der Linde (* 25 augustus 1927  Ϯ 14 oktober 2022) Aan zijn gedachtenis is zowel naar de familie als op de eerstvolgende vergadering aandacht gegeven.

Kort daarna, op 6 november 2022, stierf Aart de Groot. ( * 4 oktober 1929 † 6 november 2022). Er was gelegenheid gegeven om de  bijeenkomst bij zijn begrafenis bij te wonen, een mogelijkheid waar door de leden op vrij grote schaal gebruik van kon worden gemaakt.

Beiden waren, elk op hun eigen wijze, markante leden van onze vereniging; we gedenken hen met zin en vreugde.

Ledenbestand

Het ledenbestand van Probus I stemt nog steeds tot tevredenheid: op het moment dat dit verslag wordt geschreven, telde onze vereniging 26 leden, na het overlijden van Gerrit van der Linde en Aart de Groot.

Er is ook een lid bij gekomen: Bert Bos, tot voor enkele jaren nog lid van Probus I, is na enkele jaren weer in  ons midden teruggekeerd en daar van ganser harte welkom geheten.

Dat alles  neemt niet weg, dat van bestuurswege bij herhaling werd en wordt aangedrongen op omzien naar potentiële nieuwe leden – het is, met het oog opde continuïteit van de vereniging, verstandig oog te hebben voor haar toekomstperspectief.

De lezingen op de vergaderingen konden altijd door eigen leden worden verzorgd.

En wel op 28 maart door Bauke Haarsma (‘De ongekende Crisis’),

op 25 april door Leo Kok (‘Lofzang op het conservatisme; kanttekeningen bij een artikel van J.L. Heldring),

op 23 mei door Jan Smallenbroek (‘De Toeslagaffaire – of schandaal; en wat er over is van het EVRM [1],

op 27 juni door Henry Ketelaars (‘Stichting Leergeld’)

op 25 juli door Paul Sikkema (‘De affaire Goudstikker’),

op  24 oktober door Jan Idema (‘Wat nou – Suid Afrika’),

op 24 oktober door Sjef Langerwerf (‘Hendrik Lorentz, een levend kunstwerk’)

op 28 november door Jaap Mulder (Brazilië – Brasilia’) [1]

Alleen voor de Interprobusbijeenkomst van 21 april werd de lezing gegeven door iemand buiten de kring van Probus I. En wel door de Deltacommissaris, Peter Glas. [2], met wie contact was ontstaan via Dick de Hoop.

Zoals verwacht mocht worden was dat een gelukkige keuze: de opkomst, ook van de kant van de andere Probusclubs in onze gemeente, was aanzienlijk en de waardering was daaraan annex.

De traditionele Probusborrels in De Oude Herberg in Oosterbeek hervond ook het oude ritme. Niet in de laatste plaats dankzij de spraakmakers: Huub KetelaarsSjoerd Bakker, Bob Hoogeboom, Jan van Hoeve, Allard Vorstman, Pieter Schoemaker en Quinten Leijten.

De excursiecommissie heeft twee trips georganiseerd.

De eerste op 20 oktober had als bestemming de Biesbosch, en wel via een fluisterboot. Een bezoek aan een klompenmakerij was ook in het programma inbegrepen.

Voor de tweede excursie werd voor Apeldoorn gekozen. Daar werd o.a. een Audiotour in Paleis ’t Loo gevolgd en een bezoek gebracht aan Museum Apeldoorn.

Ons zomerfeest vond plaats in de Beekdalhoeve (v/h Everwijnsgoed) in Renkum. En, net zoals voor de excursies, waren ook hiervoor de dames met nadruk ook uitgenodigd.

Er werd een workshop aangeboden: Aquarelleren van het Gelders Landschap, gepresenteerd door de heer Jan Meijering. Alle aanwezigen werden aan het werk gezet met kwasten en waterverf.

Hij bleek echt een meester-schilder, het weer was zomers-helder, de stemming geanimeerd

Onze vereniging kreeg dit jaar twee uitnodigingen.

De eerste kwam van de Probusclubs in Arnhem; die nodigden ons uit voor een bijeenkomst op 23 november in Kumpulan/Bronbeek aan de Velperweg in Arnhem, waar David van Reybrouck een lezing zou houden n.a.v. zijn boek Revolusi. De aanwezigen konden daarop reageren en ook nog genieten van een Indonesische rijsttafel.

De tweede uitnodiging kwam uit een heel andere hoek: die van Inner Wheel Arnhem. Dat bood een benefietconcert aan. Locatie: de protestantse kerk aan de Kemperbergerweg in Schaarsbergen. Uitvoerenden: de leden van Het Consonanten Kwartet. Uitgevoerd werden werken van Pucini, Haydn en Dvorák

Besluit

Hiermee wordt het jaarverslag van 2022 afgerond. Andermaal kan worden beseft dat Probus I, n’en déplaise de (betrekkelijk?) hoge leeftijd van haar leden, springlevend is. Het bestuur biedt dit verslag aan de leden aan – in de hoop dat het recht doet aan wat in 2022 is gedaan en voorgevallen.

w.g.: Hendrik Jan Nieuwenhuis, secretaris h.t.

januari 2023

[1] N.B.: voor uitvoeriger informatie over de gehouden lezingen wordt de lezer verwezen naar de verslagen van de vergaderingen. Een uitzondering van die overzichtelijke regel is de presentatie van de Deltacommissaris, Peter Glas. Hij heeft zijn presentatie aan de secretaris doen toekomen. Die heeft hem doorgezonden naar zowel alle leden als aan onze gasten van die avond, de leden van de andere Probusclubs in onze gemeente.

[2] Peter Glas is sinds 1 januari 2019 deltacommissaris. Als regeringscommissaris doet hij voorstellen voor het nationaal Deltaprogramma, inclusief de financiële consequenties daarvan. De functie van de deltacommissaris is wettelijk verankerd in de Deltawet, die op 1 januari 2012 in werking is getreden.

De Deltawet omschrijft de bevoegdheden, taken en verantwoordelijkheden van de deltacommissaris, die onder andere adviezen uitbrengt aan bewindspersonen. De deltacommissaris zorgt voor draagvlak voor het Deltaprogramma via optredens in de media en presentaties en speeches.