Probus I Oosterbeek; Jaarverslag 2021

Inleiding

Het verslag van het jaar 2021 is om te beginnen een herhaling van de zetten van het jaarverslag van 2020 – Covid 19 heeft een streep gehaald door de meeste activiteiten die normaliter worden ondernomen. Slechts 3 clublunches, niet meer dan 2 clubborrels, en slechts 1 avondbijeenkomst – meer zat er in 2021 niet in. Er moest zelfs het een en ander worden afgezegd waarvoor de uitnodigingen al de deur uit waren.

Wat wel redelijk lukte, was het levend houden van de onderlinge band middels het met elkaar uitwisselen van ervaringen met boeken, belevingen uit meer of minder grijs verleden, het schrijven van columns e.d.

Die uitwisselingen gingen via de mail. Vergeleken met daadwerkelijke ontmoetingen is dat behelpen, maar beter dan niets. En die onderlinge band kon zo in elk geval enigszins worden onderhouden.

Andere zaken waar de instemming van de vergadering van de leden vereist was, werden via een mail en een wat aangepaste procedure afgehandeld. Het bestuur stelde voor het akkoord van de leden op de financiële stukken en het jaarverslag van de secretaris af te handelen via de mail: de leden kregen e.e.a. toegezonden, met de vraag om goedkeuring. Als er niet binnen twee weken eventuele op- en aanmerkingen zouden binnenkomen werden de stukken geacht goedgekeurd te zijn. De goedkeuring werd tijdens de bijeenkomst op  9 juni 2021 bevestigd. Ook werd goedkeuring gegeven om de reglementair verplichte bestuurswisseling uit te stellen.

Inhoudelijk onderhoud

De hindernissen vanwege die Covid 19 oplegde, namen niet weg, dat het inhoudelijk gehalte van wat de leden kon worden geboden (ook) in het jaar 2021 bemoedigend was; voor uitvoeriger informatie over het gebodene verwijs ik naar de verslagen die van e.e.a. zijn gemaakt en aan de leden toegezonden.

Dick van Oord onderhield de leden op 11 augustus over een deel van zijn familiegeschiedenis. Specifieker: het fascinerend boek dat hij samen met zijn broer heeft gemaakt: Operatie Ooievaar. Dat beschrijft de oorlogsjaren in twee dorpen waar de familie in die tijd leefde: Hattem en Eck en Wiel. En hoe beide delen van de familie toch contact konden houden, ondanks de vele barrières tussen de beide dorpen en de maatschappelijke ontwrichting die in de laatste fase van de bezetting de samenleving tekende.

Op de lunchbijeenkomst die op 13 september kon worden belegd, hield Theo de Groot een lezing. Hij gaf die de titel: ‘tot de schijt ons doodt’. Een titel die bondig samenvat wat ‘we’ ons op de hals hebben gehaald met de intensieve veehouderij: een beklemmende milieubelasting, die soms ook  in letterlijke zin adembenemend is.

De 25ste oktober was eindelijk weer een bijeenkomst als vanouds: in de avond, in restaurant Campman.

Quinten Leijten refereerde daar over het  dekolonisatieproces van voormalig Nederlands-Indië. Het recente boek van David van Reybroeck, Revolusi, heeft hem daartoe aangezet. Maar minstens zozeer de geschiedenis van zijn eigen vader en moeder, die intens verbonden zijn geraakt met dat land – beroepshalve, psychologisch, emotioneel èn cultureel.

Op elk van de lezingen werd door de leden met opvallend veel zin en vreugde gereageerd – dat Covid 19 zo veel beperkingen oplegde, deed daar kennelijk niets aan af.

Lief en leed

Op 2 november overleed onze Probusvriend Egbert van Hoogstraten, op de leeftijd van 88 jaar. De afscheidsdienst en de begrafenis vonden in beperkte kring plaats, zoals dat in deze tijd bij al dat type gebeurtenissen het geval was.

Het bestuur heeft namens Probus I hieraan aandacht aan gegeven, middels passende bloemen en onze deelneming

Hiermee wordt het verslag over het jaar 2021 afgerond.

w.g. Hendrik Jan Nieuwenhuis

abactis h.t. Probus I Oosterbeek